SALSA CUBANA W NASZEJ SZKOLE

Autor Mariusz 0

Salsa, połączenie elementów wielu kultur, afrykańskich instrumentów i jazzu. Rytm Salsy przemawia z równą siłą do wszystkich ludzi niezależnie od ich pochodzenia, a muzyka przenosi w ciepłe klimaty, pełne przyjaciół…

Nasz pierwszy kontakt z Salsą miał miejsce za sprawą niegdysiejszych Bytomian Jose i Izabeli Torres, prekursorów tego tańca i tej muzyki w Polsce, organizatorów fantastycznych festiwali i warsztatów tanecznych. Potem bardzo duży wpływ na nasz taniec mieli Mirek Kostka z Asią Brzeziną oraz  Daniel Machalica z Agą Gręźlikowska z Torres Salsa Group.

Daniel Pancerz, do którego jeździliśmy wtedy jeszcze do Cieszyna na lekcje indywidualne, wysłał nas na pierwszy zagraniczny kongres i tak już zostało…
Obecnie trenujemy Salsę wyłącznie u wybranych instruktorów ze światowej czołówki oraz regularnie jesteśmy na krajowych i zagranicznych kongresach z nimi. W naszej Szkole Tańca nie ma “disco polo” w rytm salsy, lecz wyłącznie konkretna wiedza i umiejętności. Uczymy tańca parami ponad 20 lat, sprawimy, że na parkiecie będziecie się czuli jak ryba w wodzie.

Jesteśmy w Bytomiu partnerami Torres Salsa Group, dlatego informacje na temat Salsy zaczerpnęliśmy właśnie od Izy Torres.


Rodowód Salsy
 :
Bibliografia :
Maria Antonia Fernandez BAILES POPULARES CUBANOS wydanej przez Ministerio de educacion, Hawana 1974

Tańce tradycjonalne

CONTRADANZA 1830-1840  –  taniec salonowy pochodzenia europejskiego
DANZA 1895
DANZON- HABANERA – DANZONETE 1910
w tym samym czasie ulica i ludność wiejska tańczy
RUMBĘ i  SON  MONTUNO (wiejski) i SON URBANO (miejski)

Tańce popularne

Wszystkie podane poniżej tańce (rytmy) stworzone zostały przez kubańskich muzyków i rozpowszechnione przez ich orkiestry, które narzucały również sposób  tańczenia swoich rytmów:

SON 1920  taniec ludowy z części Oriente który pojawia się w Hawanie ok 1920r ,  początkowy zakazany przez władze  w miejscach publicznych jako taniec niemoralny; do zapamiętania najważniejsi przedstawiciele gatunku: Sexteto Habanero, Septeto Nacional de Ignacio Pineiro
1930 – 1960  intensywny rozwój son, zwiększenie instrumentarium i wielkości zespołu, stosowanie elementów jazzu amerykańskiego w aranżacjach piosenek   Arsenio Rodriguez , Beny More

MAMBO
 1949  Perez Prado
CHA CHA CHA 1955  Enrique Jorrin
pojawia się po raz pierwszy specyficzny sposób tańczenia, prowadzenia partnerki  zwany dziś Casino.

SALSA 1960-1980   umiędzynarodowienie kubańszczyzny !  wszystkie powyższe tańce popularne otrzymują jedną wspólną  nazwę – Salsa  Celia Cruz, Oscar d’Leon

TIMBA
 od 1990 do dnia dzisiejszego
NG la Banda , Charanga Habanera, Los Van Van , Issac Delgado, Klimax
inaczej hyper salsa , kubańska muzyka lat 90 – tych powstała jako alternatywa dla kubańskiego son rozwijającego się w Stanach Zjednoczonych;mocne aranżacje- skomplikowne partie instrumentów dętych zwnych -los metales del terror – oraz  instrumentów perkusyjnych

Style Salsy
 :
Do dziś można wyróżnić cztery główne style salsy. Z premedytacją piszę ”do dziś ” bowiem salsa rozwija się w nieprawdopodobnym tempie i być może za niedługo doczekamy chińskiego stylu, londyńczycy z zapałem mówią np o London Style.

CASINO – kubański styl tańczenia salsy
Bibliografia: De la Contradanza cubana al Casino – Graciela Ciao Carbonero Hawana 2006, ISBN 959-7169-85-1
Tłumacz ”…. Dokładna nazwa CASINO/RUEDA DE CASINO wywodzi się z nazwy słynnego w Hawanie klubu sportowego CASINO DEPORTIVO DE LA PLAYA de Marianao dzisiaj Crisitino Naranjo na ulicy 1 y 8 w Miramar, w którym zbierała się bogata młodzież tzw ”dobrego pochodzenia ” i w którym  po raz pierwszy zaczęto tworzyć choreografie i układy taneczne, najpierw w rytmie cha cha cha potem również son. Każdej niedzieli w godzinach  popołudnowych organizowano wieczorki taneczne z udziałem orkiestr i publiczności gdzie bailadores/tancerze -klubowicze prezentowali Ruedę. Organizowano również konkursy grup ruedowych. Z czasem ten sposób tańczenia zaczęto naśladować we wszystkich kręgach – mówiąc zatańczymy jak ci z Casino Playa. Nazwa się przyjęła i jak widać przetrwała do dziś sposób prowadzenia partnerki i figury przyjęty z cha cha cha, zwany poza Kubą  Salsa on 3.
W Casino mężczyzna w większości figur prowadzi kobietę dookoła siebie. Obroty są w większości pojedyncze dające możliwość podziwiania swojej partnerki. Figurą kluczem jest „dile que no” otwierająca parę i następująca po nim tzw „guapea” nie istniejąca w pozostałych stylach. Od „guapea” rozpoczynają się wszystkie figury Casino.

Pozycja wyjściowa: Partner na przeciw partnerki, rozpoczynają krokiem w bok.
Panowie od lewej nogi w lewo, Panie od prawej w prawo.
(liczby 2 i 6 w nawiasie to brak kroku na tą wartość w takcie)
liczenie 1 (2) 3 4 5 (6) 7 8
nogi Panowie L – P L P – L P
nogi Panie P – L P L – P L
w niektórych kręgach np. na Miami – Casino tańczone jest on 1.  Naszym zdaniem jest to mix powstały na bazie tradycyjnego kubańskiego Casino (prowadzenie w kole) z   amerykańskim stylem (liczenie, fraza).

RUEDA DE CASINO

Rueda z j. hiszp. znaczy – krąg. Rueda de Casino to nic innego jak styl Casino tańczony w kole przez min. 2 pary (im więcej par tym bardziej widowiskowa staje się Rueda) i wykonujące te same figury w tym samym czasie na zawołanie osoby prowadzącej tzw „cantador”, który wykrzykuje podczas wspólnej zabawy nazwy określonych figur. Większość figur jest powszechnie znana i tańczona w różnych zakątkach świata pod tą sama nazwą, ale w Hawanie spotkałam się ze zjawiskiem iż każda ulica, dzielnica czy inna grupa na miejskich potańcówkach miała swoje własne figury i nazwy. Przyjęte jest iż nie wchodzimy do Ruedy bez przyzwolenia osoby prowadzącej – jest to bowiem wspólna zabawa wielu osób i wchodząca do ruedy para nie znająca dobrze figur danej grupy może popsuć zabawę większości tańczących.
Pozycja wyjściowa: rozpoczęcie: krokiem w bok do środka Ruedy (okręgu stworzonego przez tańczące pary)
Pozycja wyjściowa: Partnerzy  na przeciw partnerek,
Panowie od lewej nogi w lewo, Panie od prawej w prawo.
( liczby 2 i 6 w nawiasie to brak kroku na tą wartość w takcie )
liczenie 1 (2) 3 4 5 (6) 7 8
nogi Panowie L – P L P – L P
nogi Panie P – L P L – P L

NEW YORK STYLE
Pochodzący od kubańskiego mambo, zwany mambo lub  Salsa on 2. Styl rozwinięty w Nowym Jorku głównie pod wpływem żyjących tam Portorykańczyków. Charakterystyczną figurą od której zaczynają się wszystkie zazwyczaj szybkie kombinacje to Crossbody Lead (otwarcie pary) i prowadzenie partnerki po linii oraz wielokrotne obroty oraz tzw. shine steps- solowe kroki.
Pozycja wyjściowa: Partner na przeciw partnerki,
rozpoczynają: Panowie od prawej nogi do tyłu , Panie od lewej do przodu.
(liczby 1 i 5 w nawiasie to brak kroku na tą wartość w takcie)
liczenie (1) 2 3 4 (5) 6 7 8
nogi Panowie – P L P – L P L
nogi Panie – L P L – P L P

LOS ANGELES STYLE
Zwany mambo lub  Salsa on 1. Styl ten podobnie jak NY oparty jest na figurze otwierającej parę tzw Crossbody Lead i liniowym prowadzeniem wszystkich kombinacji. To co wyróżnia LA od innych stylów salsy to zastosowanie elementów akrobatycznych i figur tzw butterfly – czyli  mocno pokazujących, podkreślających partnerkę w tańcu. Uwaga!  wszelkie elementy akrobatyczne nie powinny mieć miejsca na dyskotekowych parkietach zazwyczaj pełnych tańczących par.wykorzystywane są głównie w choreografiach formacji tanecznych.
Pozycja wyjściowa: Partner na przeciw partnerki,
Rozpoczęcie: Panowie od lewej nogi do przodu, Panie od prawej do tyłu.
(liczby w nawiasie 4 i 8 to brak kroku na ta wartość w takcie)
liczenie 1 2 3 (4) 5 6 7 (8)
nogi Panowie L P L – P L P –
nogi Panie P L P – L P L –

PUERTORICAN STYLE
Salsa on  2 (nogi tancerzy w pierwszym kroku wchodzą wraz z 1 uderzeniem clave 2/3).
Styl ten podobnie jak NY i LA oparty jest na figurze otwierającej parę tzw Crossbody Lead i liniowym prowadzeniu  kombinacji. Moim zdaniem  nie różni się wieleod NY, może z jeszcze większą ilością shine steps.
Pozycja wyjściowa: Partner na przeciw partnerki;
Rozpoczęcie: Panowie od prawej nogi do tyłu, Panie od lewej nogi do przodu.
(liczby (1 i 5) w nawiasie to brak kroku na tą wartość w takcie)
liczenie (1) 2 3 4 (5) 6 7 8
nogi Panowie – P L P – L P L
nogi Panie – L P L – P L P

Wybierasz się do Hawany?
Uwaga – jeśli wybierasz się do Hawany to musisz wiedzieć, iż we wszystkich miejscach dla turystów takich jak  hotele, hawańska starówka, baseny, restauracje itp. usłyszysz tradycjonalny Son, natomiast w miejscach gdzie bawią się Kubańczycy tj. kluby, dyskoteki, w salach koncertowych jak Casa de la Musica Hawana  ul. Galliano lub w Miramar, króluje tylko i wyłącznie Timba grana przez najlepsze kubańskie orkiestry.

 

Ufff… Przypuszczam, że powyższe informacje nie wyczerpują nawet 1% wiedzy Izy Torres o Kubie i wszystkich możliwych sposobach wyżywania się na parkiecie w tańcach afrokubańskich. Dają Ci one pewien obraz tego, że pod pojęciem “salsa” kryje się bardzo wiele możliwości, rozwoju, zaangażowania, a nade wszystko zabawy.
Zapraszamy do Bytomia, Gliwic, Katowic, Wrocławia…

Szczegóły 516 049 049